اخبار

تاثیر انتخاب رنگ کاغذ دیواری

CHOOSE THE RIGHT COLOR

آیا شما هم در انتخاب رنگ کاغذ دیواری خود مردد هستید؟

آیا می‌دانید هر رنگ چه تاثیری بر فضا دارد؟

آیا می دانید برای تغییر دکوراسیون هر قسمت چه رنگ کاغذ دیواری بهتر است؟

دراین مقاله به شما کمک می‌کنیم برای ایجاد فضای ایده آل با حس و حال متفاوت از چه رنگ کاغذ دیواری استفاده کنید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

 

پوستر سه بعدی قورباقه

 

 

قدرت رنگ را در طراحی داخلی نباید دست کم گرفت. رنگ یک ابزار قدرتمند در بحث طراحی داخلی محسوب می‌شود.

با استفاده از رنگ‌ها می‌توان فضای خاصی ایجاد کرد و احساسات خاصی را در فضا به‌وجود آورد. البته این کار تکنیک‌های خاص خودش را دارد.

اما داشتن اطلاعات کافی از اصول کلی آن می‌تواند به طراحان کمک کند فضایی ایجاد کنند که علاوه بر زیبایی چشم نواز از نظر عاطفی هم تاثیرگذار باشد.

 

برای چه فضایی چه رنگ کاغذ دیواری انتخاب کنیم؟

 

انتخاب کاغذ دیواری مانند تاپینگ غذا کاملا شخصی است. هر فرد در فضایی که المان‌های آن را مطابق با سلیقه شخصی اش چیده باشد احساس تعلق بهتری دارد.

فضای پیرامون شما یکی از مهم‌ترین عناصر معرفی شخصیت و سلیقه شماست. رنگ کاغذ دیواری اگر به درستی انتخاب نشود می‌تواند تاثیرات منفی بر فضا و ساکنین برجای بگذارد و هزینه های اضافی تحمیل کند.

 

پوستر سه بعدی قورباقه

 

کاغذ دیواری اتاق غذاخوری و رستوران:

از رنگ‌های زرد قرمز و نارنجی که به‌عنوان رنگ‌های گرم شناخته می‌شوند، می‌توان برای ایجاد حس گرما و انرژی در فضا استفاده کرد. این رنگ‌ها کاربرد زیادی در ایجاد یک محیط هیجان انگیز دارند.

استفاده از رنگ‌های گرم مثل قرمز، زرد، نارنجی که موجب بالارفتن متابولیسم بدن و افزایش اشتها می شوند برای محیط غذاخوری ها و رستوران ها یا اتاق ناهار خوری ادارات و منازل به طور فراوان استفاده می‌شود.

 

پوستر سه بعدی قورباقه

 

کاغذ دیواری کافی شاپ:

اگر کاغذ دیواری هایی با رنگ های تیره برای فضاهای بزرگ و پرنور استفاده شوند، یک محیط دنج و راحت ایجاد می‌کنند. این مورد بیشتر برای کافه ها و کافی‌شاپ ها توصیه می‌شود که پاتوق محسوب می‌شوند.

رنگ تیره مثل رنگ مشکی معمولا بیانگر کلاس، ظرافت و جسارت است. این رنگ در ترکیب با رنگ های روشن و گرم عالی عمل می کند. دقت د اشته باشید استفاده افراطی از رنگ مشکی سبب افسردگی و ایجاد حس غم می‌شود.

 

پوستر سه بعدی قورباقه

 

کاغذ دیواری فضاهای جنوبی:

برای فضاهای جنوبی که معمولا نور زیاد و کافی دارند، از رنگ های سرد و روشن استفاده کنید.

به ‌عنهوان مثال استفاده از رنگ سفید با رگه های آبی فضارا بزرگتر جلوه داده و در تابش نور خورشید احساس خنکی به فرد القا می کند که سبب احساس آرامش در فرد می‌شود.

 

پوستر سه بعدی قورباقه

 

 

کاغذ دیواری فضاهای شمالی:

برای فضاهای شمالی که نور چندانی دریافت نمی‌کنند، از رنگ های گرم تر استفاده کنید.

کاغذ دیواری اتاق خواب و دفترکار:

کاغذ دیواری با رنگ سرد بیشتر برای اتاق مطالعه، دفاتر اداری.و اتاق خواب استفاده می‌شود.

استفاده از کاغذ دیواری بارنگ تند و نقوش شلوغ موجب حواس پرتی و بهم خوردن تمرکز فرد هنگام کار یا مطالعه می‌شوند.

 

 

 

البته توجه داشته باشید استفاده افراطی از رنگ های سرد سبب تاریک جلوه کردن فضا می‌شود.

رنگ کاغذ دیواری حمام:

برای حمام غالباً از رنگ سبز یا بنفش استفاده می شود. البته توجه داشته باشید برای حمام بهتر است از کاغذ دیواری‌های ضد آب استفاده کنید یا کاغذ دیواری را در نقطه ای نصب کنید که در تماس با آب نباشد.

تاثیر رنگ‌ها در طراحی مکان های مهم مانند خانه، هتل یا مغازه به دلیل اهمیت داشتن جزییات بیشتر به چشم می آید. تک تک عناصر باید به‌گونه ای انتخاب شوند که به جذابیت کلی فضا کمک کند.

رنگ‌های خنثی مانند رنگ سفید، خاکستری و بژ هم برای ایجاد حس آرامش استفاده می‌شوند و تلفیق آن با رنگ‌های آبی بنفش و سبز سبب ایجاد طرح‌های خلاقانه و چشم نواز می‌شود که علاوه بر  زیبایی آرامش هم خلق می‌‌کنند. رنگ‌های روشن با خود انرژی، هیجان و حس سرگرمی دارند.

رنگ های خنک مثل رنگ آبی ،بنفش، و حتی سبز برای ایجاد حس آرامش در فضا به‌کار می‌روند. با ترکیب این رنگ ها می توان آثار ظریف و چشم نوزی خلق نمود.

رنگ کاغذ مناطق گرمسیری:

استفاده از رنگ سرد برای مناطق گرمسیر با تابش شدید آفتاب سبب به‌وجود آمدن احساس خنکی می ‌شود.

کاغذ دیواری نشیمن:

سبک اتاق نشیمن شما نوع کاغذ دیواری را تعیین می کند. به عنوان مثال، اگر سبک کلاسیک یا معاصر اتاق نشیمن دارید، پس باید کاغذ دیواری هایی را انتخاب کنید که مطابق با سبک کلاسیک باشد. اگر اتاق نشیمن با معماری مدرن دارید، کاغذ دیواری هایی را انتخاب کنید که مطابق با سبک طراحی مدرن و باب سلیقه شما باشد.

حال و هوای اتاق نشیمن را می توان با استفاده از نور، رنگ و مبلمان آن متحول کرد. برای ایجاد فضایی آرام، توصیه می‌کنیم از کاغذ دیواری هماهنگ با روحیه اتاق استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر یک اتاق نشیمن شیک با رنگ های تیره دارید، می توانید کاغذ دیواری با رنگ ملایم و نقش های گلدار یا اشکال هندسی با نقوشی با رنگ های گرم (زرد، سبز، عسلی) انتخاب کنید.

اگر میخواهید اتاق نشیمن شما پر انرژی تر باشد از رنگ تند مثل قرمز، نارنجی یا آبی نفتی استفاده کنید.

برای اتاق نشیمن می‌توانید از کاغذ دیواری با رنگ روشن، خنثی و رگه‌های ظریف از نقوش مختلف یا گل های ظریف  استفاده کنید.

برای اتاق نشیمن از ترکیب رنگ سبز با سفید یا خاکستری استفاده کنید. رنگ سبز ذهن و سیستم عصبی را آرام می‌کند.

البته هماهنگی رنگ کاغذ اتاق نشیمن با رنگ غالب دکوراسیون از اهمیت بیشتری برخوردار است.

اگر اتاق نشیمن شما سبک سلطنتی دارد، می‌توانید از کاغذ دیواری‌های الیاف طبیعی استفاده کنید که از پنبه، کتان و ابریشم ساخته می شوند.

 

تاثیر رنگ کاغذ دیواری بر اتاق کوچک

کاغذ دیواری یک محصول عالی برای بزرگتر نشان دادن اتاق های کوچک است. فضاهای کوچک مانند راه پله ها را می توان با افزودن کاغذ دیواری مناسب دگرگون کرد.

کاغذ دیواری روشن و به ویژه سفید، نور را بیشتر از رنگ های تیره منعکس می کند و می تواند فضای اتاق را دلنشین‌تر و دلباز کند.

اگرفضای کوچک و کم نور دارید از رنگ های روشن استفاده کنید. تا فضا بزرگتر و دلبازتر جلوه کند.

کاغذ دیواری هایی با رنگ روشن مانند سفید، بژ، پاستلی یا سایر طیف رنگ‌های  روشن را انتخاب کنید. رنگ‌های پاستلی مانند آبی کم رنگ، سبز یا صورتی و سایر طیف رنگ‌های روشن نیز می‌توانند به بزرگ‌تر جلوه دادن فضاهای کوچک کمک کنند. این رنگ‌ها نور را به خوبی منعکس می‌کنند و می توانند موجب احساس آرامش ساکنین و مهمانان شوند.

استفاده از امکانات جانبی همچون درها، پارکت‌های سفید، یراق آلات رنگ روشن مانند دستگیره درب‌ها و غیره وقتی با دیوارهای رنگ روشن ترکیب شو د، به حداکثر روشنایی می‌توان دست یافت.

با استفاده هوشمندانه از آینه ها، مبلمان رنگ روشن، یا پرده های شفاف، می توانید  به فضای مورد نظرجلوه بهتری ببخشید.

کاغذ دیواری های متالیک را با رنگ های روشن مانند نقره ای، طلایی یا مسی برای دلبازتر نشان دادن فضا یک گزینه عالی هستند.

 

رنگ یا کاغذ دیواری؟

قبل از اینکه دست به قلم مو شوید به کاغذ دیواری فکر کنید. تصوری که از کاغذ دیواری های خانه مادربزرگتان به یاد دارید را کامل فراموش کنید. امروزه کاغذ دیواری ها در تنوع بالا و با ویژگی های بسیار جذابی به بازار عرضه می‌شوند.

کاغذ دیواری‌ها امکان سفارشی سازی هم دارند. دیوارهای ساده معمولا جذاب نیستند اما با انتخاب رنگ نمی توانید خلاقیت زیادی به کار ببرید یا ظاهر دیوار و کلیت دکوراسیون را تا حدود زیادی متحول کنید. تنها درصورتی این امکان وجود دارد که یک نقاش ماهر استخدام کنید که این کار هزینه ای به مراتب بالاتر از کاغذ دیواری دارد.

علاوه بر اینکه با انتخاب رنگ علاوه بر احتمال پاشیدن رنگ به وسایل که شمارا مجبور به تخلیه کلی فضا می‌کند مجبورید مدتی بوی آزاردهنده رنگ را تحمل کنید. با انتخاب رنگ مدتی هم باید صبر کنید تا رنگ خشک شود.

اما با انتخاب کاغذ دیواری علاوه بر تغییر رنگ می‌توانید به فضا عمق ببخشید و تاثیرات زیادی ایجاد کنید. حرفه خاصی را معرفی کنید یا منظره خاصی ایجاد نمایید. کاغذ دیواری‌ها طرح‌های بسیار متنوعی دارند. در برخی مدل ها کاغذ دیواری ها می‌توانند به‌عنوان عایق صدا عمل کنند اما رنگ فاقد چنین ویژگی است. خلاقیت در طراحی با کاغذ دیواری پایانی ندارد.

کاغذ دیواری‌ها حداقل ۱۰تا ۱۵ سال ماندگاری دارند. اما اگر دیوار را رنگ کنید و کودک خردسال یا حیوان خانگی تان رنگ دیوار را خراب کند، باید کل فضا را مجدد رنگ کنید. اما در خصوص کاغذ دیواری فقط کافیست کاغذ همان قسمت را عوض کنید.

کاغذ دیواری های ضخیم می‌توانند معایب سطحی دیوار را هم برطرف نمایند. و در این موارد نیازی به هزینه های زیرسازی نیست.

کاغذ دیواری های وینیل به راحتی تمیز می‌شوند.

نکته مهم:

هنگام نصب کاغذ دیواری از یک نصاب حرفه ای کمک بگیرید تا موقعی که مایل بودید کاغذ دیواری را عوض کنید به مشکل برنخوردید.

نتیجه گیری:

یک طراح داخلی باید از تاثیر رنگ ها بر فضا و خلق و خوی افراد به‌خوبی آگاه باشد. از تاثیر انتخاب رنگ کاغذ دیواری  بر محیط غافل نشوید. در انتخاب کاغذ دبواری به یک نکته مهم دیگر نیز باید توجه کرد.

رنگ منزل یا هر فضای دیگر علاوه بر هماهنگی با سلیقه شخصی باید به‌گونه ای انتخاب شود که مورد پسند خریدار یا مستاجر بعدی نیز قرار گیرد. گاهی بودجه محدود می‌تواند ناخوشایند باشد اما اصلا نگران نباشید. با کمی خلاقیت می‌توانید این مشکل را حل کنید و فضای پیرامون خود را بهتر کنید.

اگر بودجه کافی ندارید لازم نیست تمام تغییرات مدنظر خود را اعمال کنید بلکه الویت بندی کنید. رنگ کاغذ دیواری المان های مهم و کلیدی مثلا رنگ کاغذ دیواری دیوار شاخص مثل دیوار ورودی، دیوار پشت تلویزیون را تغییر دهید.

گزینه‌های مختلف کم هزینه را امتحان کنید تا به گزینه مدنظر خود دست پیدا کنید. به یاد داشته باشید که اگر امکان تغییرات کلی را ندارید همواره سعی کنید از شرایط کنونی خود لذت ببرید.

زیرا هیچ چیز دائمی نیست و همه چیز را می‌توان تغییر داد. می‌توانید تغییرات را در چند مرحله انجام دهید فقط کافی است آنها را به‌گونه ای انتخاب کنید که با فضای کلی مدنظر شما مطابق باشد.

در این مقاله جوانب مثبت و منفی کاغذ دیواری را برشمردیم. برای اینکه بدانید کدام رنگ کاغذ دیواری برای فضای مد نظرشما انتخاب مناسبی است از طریق راه‌های ارتباطی با تماس بگیرید. همکاران ما به شما کمک می‌کنند خانه یا محل کار خود را به چشم اندازی که می خواهید  تبدیل کنید.

اینکه تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، سپاسگزاریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *